بزرگی پروستات با بالا رفتن سن به سراغ خیلی از مردان می آید که می تواند برای آن ها نگران کننده باشد. اما خبر خوب این است که بزرگی پروستات ارتباطی با سرطان پروستات ندارد.پروستات غده ای است که با تولید مایعی، اسپرم را در طول انزال حمل می کند. بزرگی پروستات به معنی بزرگ شدن این غده است. منظور از بزرگی پروستات همان هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) است که قابل درمان است.

اندازه طبیعی پروستات

اندازه ی پروستات در هر سنی متفاوت است. در افراد سالم، پروستات حدوداً به اندازه ی یک گردو است، اما در مردان مسن این غده می تواند به طور قابل توجهی بزرگ شود.اندازه ی طبیعی پروستات در یک مرد بالغ 15 تا 30 سی سی است. چنانچه سایز این غده بزرگ تر از 30 سی سی شود، به احتمال زیاد دچار هیپرپلازی خوش خیم یا سرطان پروستات شده است.

درمان پروستات بزرگ

چنانچه فرد به درمان های دارویی پاسخ نداد، می توان از شیوه های متعدد درمانی دیگر بهره برد. این شیوه ها در کاهش اندازه ی پروستات موثرند.

1-‏TUMT  2-‏TUNA 3-استنت های پروستات

درمان بزرگ شدن پروستات به کمک جراحی

در اکثر مردان مبتلا به بزرگی پروستات شدید، جراحی می تواند علائم را تسکین دهد اما هر دو روش مزایا و معایب خود را دارد. جراحی ها به دو نوع بسته و باز انجام می شود که در صورتی که غده پروستات زیر 50-60 گرم باشد عمل های بسته مانند TURP توصیه می شود اما در مواردی که غده پروستات بالای 60 گرم باشد جراحی های باز مانند پروستاتکتومی توصیه می شود.

علائم بزرگی پروستات

تکرر ادرار شبانه می تواند اولین نشانه ی بزرگی پروستات باشد. علائم دیگر شامل موارد زیر است:

1-جریان ادراری ضعیف یا آهسته 2-احساس تخلیه نشدن مثانه به صورت کامل 3-مشکل در شروع ادرار کردن

4-ضرورت در ادرار کردن 5-تکرر ادرار (در اغلب شب ها بطوریکه فرد را از خواب بیدار می کند)

5-جریان ادرار که شروع و متوقف می شود. 6-نیاز به اعمال فشار برای ادرار کردن 7-ادرار قطره قطره

آیا بزرگی پروستات خطرناک است؟

هنگامی که مثانه به طور کامل تخلیه نمی شود، فرد در معرض خطر ابتلا به عفونت های دستگاه ادراری قرار می گیرد. همچنین در طول زمان مشکلات جدی دیگری نیز از جمله سنگ های مثانه، وجود خون در ادرار(هماچوری)، بی اختیاری و احتباس حاد ادراری (عدم توانایی ادرار کردن) می توانند ایجاد شوند. ناتوانی ناگهانی در دفع ادرار یک اورژانس پزشکی است. در موارد نادر، آسیب مثانه و  یا کلیه می تواند ناشی از BPH باشد.

درمان خانگی بزرگی پروستات

1-    1-تغییر سبک زندگی و تغذیه 2-ورزش کگل 3-درمان گیاهی بزرگی پروستات

چه زمانی باید برای درمان بزرگی پروستات اقدام کنیم؟

هنگامی که مردان دچار مشکلات ادراری می شوند یافتن علت آن دشوار است. هنگام بروز هرگونه تغییرات باید به پزشک خود مراجعه کنید زیرا سرطان مثانه، سنگ ها و سرطان پروستات می توانند از جمله تشخیص های افتراقی باشند.اورولوژیست ها از شاخصی(BPH Impact Index) برای تعیین اینکه فردی با توجه به علائمش نیاز به درمان دارد یا خیر ، استفاده می کنند. این روش به ما در تعیین شدت بیماری نیز کمک خواهد کرد. هرچه امتیاز فرد در این شاخص بیش تر باشد ، علائم شدیدتری را نیز به همراه دارد. اندازه پروستات و مشکلات ناشی از آن از فردی به فرد دیگر متفاوت است .

 

دکتر حسین کرمی متخصص اورولوژی و پروستات در تهران


Roza-afshar پروستات ,بزرگی ,ادرار ,درمان ,اندازه ,تواند ,بزرگی پروستات ,ادرار کردن ,سرطان پروستات ,درمان بزرگی ,طبیعی پروستات ,درمان بزرگی پروستات منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

کودکانه دریای تلخ سس وب سایت انلاین دانش کنکور دلال معاملات ملکی ایران