سوالات متداول سنگ کلیه

در این مقاله می خواهیم پاسخ گوی سوالات متداول سنگ های کلیه باشیم  با ما همراه باشید.

آیا همه سنگ های کلیه شبیه به هم هستند؟

سنگ های کلیه ممکن است اندازه ی یک نقطه ی کوچک، یا به بزرگی یک توپ گلف باشند، البته سنگی به این بزرگی نادر است و اغلب سنگ ها اندازه ی یک نخود هستند. جدا از اندازه ی سنگ ها، اصولاً سنگ های کلیه وقتی به وجود می آید که یک ماده ی کریستالی خاص در ادرار شما جمع شود.گاهی اوقات این ماده می تواند اوریک اسید باشد، یا یک ماده ی معدنی مثل کلسیم، اگزالات یا فسفر. وقتی تجمع این مواد زیاد باشد جریان ادرار شما دیگر نمی تواند این غلظت را رقیق کند و همین هم باعث ایجاد سنگ و سنگریزه در کلیه ها می شود.

نشانه اصلی سنگ های کلیه چیست؟

سنگ های کوچک ممکن است با درد کم یا بدون درد، از کلیه به مثانه برسند. اما سنگ های بزرگ درد شدیدی ایجاد می کنند. این سنگ ها احتمالاً در لوله ی حالب گیر می کنند.نقش لوله حالب انتقال ادرار از کلیه به مثانه است. همین موضوع گیر کردن سنگ در لوله حالب درد ایجاد می کند. نام علمی این درد، کولیک کلیه است. درد ممکن است در کمر، پهلوها، پایین شکم یا کشاله ی ران حس شود. این درد حالت موجی دارد و می آید و می رود.

نشانه های سنگ کلیه چیست؟

اگر سنگ دارید، ممکن است به طور مداوم حس کنید ادرار دارید اما فقط مقدار کمی دفع دارید و ادرار کردن ممکن است دردناک باشد. ادرار شما ممکن است کدر یا بدبو باشد. شاید هم خون در ادرار دیده شود که باعث می شود ادرار بنفش، قرمز یا قهوه ای به نظر برسد. ممکن است معده درد یا تب و لرز هم داشته باشید؛ این علائم به سنگ  های کلیه اشاره دارد.

آیا سنگ کلیه ممکن است خود به خود دفع شود؟

وقتی سنگ از بین برود درد شما هم باید ناپدید شود. بعضی سنگ ها خود به خود و بدون نیاز به کمک دفع می شوند. اما سنگ های بزرگ تر نیاز به درمان دارند. اگر استفراغ کرده باشید یا بدن شما کم آب شده باشد نیاز به تزریق وریدی مایعات دارید.داروها هم گاهی به دفع سنگ  های کلیه کمک می کنند. شاید هم پزشک شما از یک روش غیرتهاجمی مثل شوک دادن با انرژی بالا استفاده کند تا سنگ بشکند و به قطعات کوچک تر تقسیم شود. به این ترتیب، می تواند از بدن دفع شود.

برای دفع سنگ های کلیه بزرگ چه کارهایی انجام می دهند؟

برای رهایی از سنگ های بزرگ ممکن است نیاز به روش هایی با کم ترین تهاجم، و گاهی نیاز به جراحی سنگ کلیه  باشد. برای از بین بردن سنگ های قسمت پایینی دستگاه ادراری، اورولوژیست یک لوله ی ویژه (سیستوسکوپ) را که یک دوربین کوچک در سرش دارد وارد میزراه می کند (لوله ای که ادرار را از مثانه به بیرون بدن انتقال می دهد).برای سنگ های خارج از مثانه، مثلاً درون حالب یا کلیه ها، پزشکان از یک یورتروسکوپ استفاده می کنند. برای سنگ های بزرگ تر بالای دستگاه ادراری، یک برش کوچک روی کمر شما داده می شود و لوله ی مخصوص مستقیماً به کلیه ها وارد شده و سنگ از طریق لوله مکیده می شود. سنگ های بزرگ تر را ممکن است اول با ابزار یا با لیزر بشکنند.

آیا نوشیدن شیر موجب سنگ کلیه می شود؟

اکثر سنگ های کلیه، کلسیمی هستند. با این حال دلیل ایجاد آن ها مصرف غذا یا مایعات پر از کلسیم نیست. استخوان ها و عضلات نیاز به کلسیم دارند. اضافی آن وارد کلیه می شود. حالا وقتی که کلیه ها به طور طبیعی کار نکنند، این مقدار کلسیم اضافی درست دفع نمی شود و با مواد زائد دیگر مثل اگزالات یا فسفات ترکیب می شود و سنگ به وجود می آید.

آیا اوریک اسید موجب سنگ کلیه می شود؟

سطح بالای اوریک اسید در ادرار هم می تواند موجب سنگ های کلیه شود. وقتی که بدن مواد موجود در غذاها و تمام بافت های بدن را می شکند، اوریک اسید ایجاد می شود.

اوریک اسید معمولاً از طریق کلیه ها از بدن دفع می شود، اما اگر مقدار آن در ادرار زیاد باشد تولید سنگ های کلیه می کند. این مشکل با خوردن بیش از حد غذاهایی مثل ماهی، صدف یا گوشت ایجاد می شود و در افراد دچار نقرس هم پیش می آید.

آیا عفونت کلیه موجب سنگ کلیه می شود؟

عفونت کلیه یا دستگاه ادراری هم می تواند منجر به سنگ های کلیه شود. وقتی آمونیاکی که توسط باکتری ها تولید می شود با مواد معدنی درون ادرار مخلوط شود، ماده ای به نام استروویت (سنگ عفونی) ایجاد می شود و تبدیل به سنگ های کلیه می شود. این اتفاق خیلی سریع رخ می دهد و این نوع سنگ ها اغلب خیلی بزرگ هستند.

 آیا ژنتیک و جنسیت می توانند در ایجاد سنگ نقش دارد؟

مردان بیش تر از ن ممکن است دچار سنگ کلیه شوند. در ایالات متحده سفیدپوستان بیش تر از بقیه در معرض این مشکل هستند. داشتن سابقه ی فامیلی سنگ های کلیه ریسک ابتلای شما را هم بالا می برد.همچنین اگر قبلاً سنگ داشته اید به احتمال بیش تری باز هم دچار آن خواهید شد. مسائل مربوط به سلامتی، مثل بیماری های کلیوی، نقرس و عفونت های مکرر دستگاه ادراری هم ریسک ابتلا را افزایش می دهد.

آیا راه حلی برای جلوگیری از تشکیل سنگ های کلیه وجود دارد؟

هیچ راه تضمین شده ای برای جلوگیری از تشکیل سنگ وجود ندارد اما، کارهایی هست که احتمال آن را پایین می آورد. مثلاً، خیلی آب بنوشید، نمک را ترک کنید، پروتئین را از منابع غیر حیوانی تامین کنید و از های کلسیم بیش از حد استفاده نکنید.حفظ وزن مناسب هم خیلی مهم است. البته قبل از هر کاری با دکتر م کنید. و اگر قبلاً سنگ های کلیه داشته اید ببینید از چه نوعی بوده است. این به شما و پزشکتان کمک می کند تا در مورد تغییراتی که لازم است، تصمیم گیری کنید.

 

پروفسور دکتر حسین کرمی

متخصص جراحی کلیه و فلوشیپ تخصصی اندویرولوژی


Roza-afshar کلیه ,ادرار ,ممکن ,ایجاد ,لوله ,اسید ,اوریک اسید ,عفونت کلیه ,دستگاه ادراری ,دستگاه ادراری، ,برای جلوگیری منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

لاو موزیک خود آموززبان ...اندیشه ی محترم... غریزه خدا جون تا کی... رادیو هیپ هاپ | صدای نسل جدید موسیقی فلزیاب اصفهان