بیماری یا نقص قلبی مادرزادی، یک ناهنجاری قلبی موجود در زمان تولد فرد است. این مشکل می تواند موارد زیر را تحت تاثیر قرار دهد:

*دیواره های قلب  *دریچه های قلب  *عروق خونی

انواع بیماری های قلبی مادرزادی

با اینکه انواع مختلفی از نقص های قلبی مادرزادی وجود دارند اما می توان آن ها را در سه دسته اصلی جای داد:

*در نقص های دریچه ای قلب، دریچه های درون قلب که خون را از خود عبور می دهند بسته شده و یا نشت می دهند. این پدیده سبب مختل شدن توانایی قلب در پمپاژ مناسب خون می شود.

*در نقص های دیواره ای قلب، دیواره های طبیعی که بین حفرات بالا و پایین یا راست و چپ قلب قرار دارند به درستی تشکیل نمی شوند. این پدیده سبب می شود تا خون دوباره به درون قلب بازگشته و یا در جایی تجمع یابد که به آن تعلق ندارد. چنین نقصی قلب را جهت بیشتر کار کردن تحت فشار قرار داده و منجر به بروز فشار خون بالا می شود.

*در نقص های عروق خونی، شریان ها و ورید هایی که خون را به قلب و یا از آن به دیگر نقاط بدن می رسانند به درستی عمل نمی کنند. این پدیده می تواند سبب کاهش یا انسداد جریان خون شده و به عوارض سلامتی مختلفی منجر شود.

بیماری قلبی مادرزادی با یا بدون سیانوز

پزشکان بسیاری بیماری های قلبی مادرزادی را به دسته های همراه با سیانوز یا بدون سیانوز تقسیم بندی می کنند. در هر دو نوع، قلب خون را به مقدار کافی پمپاژ نمی کند. تفاوت اصلی این دو دسته چنین است که بیماری قلبی مادرزادی همراه با سیانوز برخلاف نوع بدون سیانوز آن، سبب کاهش سطوح اکسیژن در خون می شود. نوزادانی که به کاهش اکسیژن خون مبتلا هستند سختی در تنفس و آبی شدن رنگ خفیف پوست خود را تجربه می کنند. نوزادانی که در خون خود به میزان کافی اکسیژن دارند این علائم را نشان نمی دهند اما با این وجود باز هم امکان دارد که در آینده به عوارضی از جمله فشار خون بالا مبتلا شوند.

علائم بیماری قلبی مادرزادی چیست؟

در برخی موارد، علائم یک نقص قلبی تا زمان کوتاهی پس از تولد پدیدار نمی شوند. امکان دارد، نوزادانی که به تازگی با ابتلا به یک نقص قلبی به دنیا آمده اند موارد زیر را تجربه کنند:

*آبی رنگ شدن لب، پوست و انگشتان دست و پا  *سختی در تنفس یا زجر تنفسی  *مشکل در تغذیه  *وزن کم در هنگام تولد  *درد قفسه سینه  *تاخیر در رشد

در موارد دیگر، امکان دارد، علائم یک نقص قلبی مادرزادی تا سال ها پس از تولد پدیدار نشود. هنگامی علائم پدید می آیند می توانند موارد زیر را شامل شوند:

*ریتم های غیر عادی قلب  *گیجی  *سختی در تنفس  *غش کردن  *تورم  *خستگی

درمان بیماری های قلبی مادرزادی

درمان نقص قلبی مادرزادی به نوع و شدت آن بستگی دارد. برخی نوزادان نقص های قلبی خفیفی داشته که با گذشت زمان به صورت خود به خود برطرف می شوند. افراد دیگر نقص های شدیدی داشته که نیازمند درمانی گسترده هستند. در این موارد، درمان می تواند شامل موارد زیر شود:

دارو ها

دارو های متعددی وجود دارند که می توانند به عملکرد موثر تر قلب کمک کند. برخی دارو ها نیز می توانند جهت پیشگیری از تشکیل ه های خونی یا کنترل یک ضربان قلب غیر عادی مصرف شوند.

دستگاه های قلبی قابل کاشت

با استفاده از برخی دستگاه ها می توان از برخی عوارض مرتبط با نقص های قلبی مادرزادی پیشگیری کرد. از جمله این دستگاه ها می توان به ضربان ساز ها برای تعدیل ضربان های غیر عادی و دفیبریلاتور های قلبی قابل کاشت برای اصلاح ضربان های غیر عادی اشاره کرد.

فرایند های کاتتری

تکنیک های کاتتر گذاری پزشک را قادر می سازند تا برخی نقص های قلبی مادرزادی را بدون باز کردن جراحی قفسه سینه و قلب درمان کند. پزشک در حین این فرایند ها لوله باریکی را به وریدی از پا وارد کرده و آن را تا رسیدن به قلب هدایت می کند و با استفاده از ابزار کوچکی نقص را رفع می کند.

جراحی قلب باز و پیوند قلب

در صورتی که انجام فرایند های کاتتری برای ترمیم یک نقص قلبی کافی نباشند، امکان دارد به انجام این نوع جراحی نیاز باشد. جراح می تواند از جراحی قلب باز جهت بستن سوراخ های موجود در قلب، ترمیم دریچه های قلب و یا گشاد کردن عروق خونی استفاده کند.

اکوکاردیوگرافی در بیماری قلبی مادرزادی

روش درمان اکوکاردیوگرافی (Echocardiography) حدود دو دهه قبل برای اولین بار معرفی شد و حالا یک روش شناخته شده و اساسی در تشخیص  مشکلات قلبی به شمار می رود.

 

دکتر آرزو خسروی

متخصص قلب و عروق و فوق تخصص اکوکاردیوگرافی


Roza-afshar قلبی ,مادرزادی ,بیماری ,درمان ,شوند ,علائم ,قلبی مادرزادی ,بیماری قلبی ,بدون سیانوز ,قلبی قابل ,قابل کاشت منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

آدرین رضایی دانلود رایگان فیلم و سریال معلم مهربانی(مهدی فیض ابادی) یک قدم به جلو سایت درسی گروه آموزشی و مشاوره سیترا رمان اندروید گروه تلگرام فتوشاپ و کورل شب که میشه