لک سیاه صورت چیست؟

 لک سیاه یا هایپر پیگمانتاسیون ناشی از تولید بیش از حد ملانین توسط ملانوسیت ها (سلول های سازنده ملانین) در زیر پوست می باشد. این ملانین اضافی می تواند توسط عوامل مختلفی ایجاد شود. هورمون ها، هم استروژن و هم پروژسترون، می توانند سطح ملانین را افزایش دهند. این همان دلیل ابتلای ن باردار به لک سیاه صورت است که پس از بارداری روشن تر می شوند.

عوامل دیگری نیز می توانند سطح ملانین را افزایش دهند و باعث تیره شدن لک ها شوند؛ که این عوامل عبارتند از:

1-نور خورشید 2- افزایش سن 3- حساسیت های پوستی در اثر آکنه، اپیلاسیون و لایه برداری شدید پوست.

بهترین روش درمانی برای رفع لک سیاه صورت چیست؟

در حالی که نمی توان هیچ کدام از روش های زیر را از لحاظ رفع دائمی یک دست نبودن صورت تضمین کرد اما روش های ذیل بهترین روش های درمانی برای هایپر پیگمانتاسیون از دیدگاه متخصصان هستند.

1- کرم ضد آفتاب

ضد آفتاب ها مخصوصا ضد آفتاب های فیزیکی که شامل زینک اکسید (منیزیم اکسید) یا تیتانیوم دی اکسید هستند می توانند اکثر اشعه هایی را مهار کند که سبب تیره تر شدن لک سیاه صورت می شوند.جهت محافظت واقعی، فرد باید از یک ضد آفتاب با طیف محافظتی وسیع استفاده کند تا پوست او در برابر اشعه های UVA و UVB محافظت شود. حتی در صورتی که بر روی ضد آفتاب ها برچسب هایی مانند تمام طول روز، 24 ساعته، ضد آب و… نوشته شده باشد فرد باید هر دو ساعت، ضد آفتاب خود را تجدید کند.

2- هیدروکینون

این دارو در غلظت های 2 درصد یا کمتر به صورت بدون نسخه در داروخانه ها یافت می شود. غلظت های 4 درصد و بالاتر نیاز به تجویز پزشک دارند. هیدروکینون در سطح بیولوژیکی با مهار یک آنزیم به نام تیروزیناز اثر خود را اعمال می کند. این آنزیم در تولید ملانین نقش دارد. به طور طبیعی، هر چه تیروزیناز کمتری تولید شود ملانین کمتری نیز تولید می شود.

3- ویتامین C

ویتامین C می تواند به عنوان یک آنتی اکسیدان موضعی استفاده شود که به جلوگیری از صدمه رساندن رادیکال های آزاد به پوست کمک می کند. این آسیب می تواند به ایجاد چروک، تیرگی پوست و مواردی دیگر منجر شود. ویتامین C فرایند هایی آنزیمی را که سبب تولید ملانین در زیر پوست می شوند مهار کرده و به این گونه تیره شدن رنگ پوست را کاهش می دهد. یک مزیت دیگر ویتامین C این است که نواحی سالم و عادی پوست را روشن تر نکرده و تنها نواحی را هدف قرار می دهد که از لحاظ رنگدانه ای مشکل دارند.

4- کوژیک اسید

کوژیک اسید (برگرفته از قارچ ها یا برنج تخمیر شده) معمولا در روشن کننده های رنگ پوست به کار برده می شود و بهتر است جهت دستیابی به بهترین نتایج به همراه هیدروین مصرف شود. این ماده با سرکوب کردن یک عامل کلیدی در سلول های رنگدانه اثر خود را اعمال می کند. خطر مرتبط با مصرف کوژیک اسید موضعی معمولا ابتلا به التهاب پوست ناشی از حساسیت می باشد و به این دلیل است که این دارو با غلظت های نسبتا کم یافت می شود.

5- لیزر

لیزر درمانی گرانترین و در عین حال موثر ترین درمان جهت کاهش لک سیاه صورت می باشد. لیزر، یک اشعه متمرکز از نور است که هدف یا رنگدانه ای مشخص را جهت از بین بردن مد نظر گرفته و قطعات رنگدانه ای در پوست را از بین می برد. IPL یا نور شدید پالسی می تواند رنگدانه های ناخواسته را درمان کند. این دستگاه نور متمرکز کمتری تابانده و مخصوصا در پوست های تیره یا برنزه می تواند اثرات ناخواسته ای بر روی پوست نواحی اطراف بر جای بگذارد.

6- داروهای شیمیایی

درمان های لایه برداری مانند استفاده از داروهای شیمیایی، لایه های بالایی پوست مرده را برمی دارند، تا تیرگی ظاهری لک سیاه صورت کاهش یافته، نور را بهتر منعکس کرده و درخشان تر به نظر برسد. این روش درمان در طول زمان می توانند سبب تحریک تولید کلاژن، افزایش بازده سلولی و کاهش حضور لک سیاه صورت شوند. با این حال باید در نظر داشت که داروهایی شیمیایی بسیار قوی می توانند پوست را بسوزانند.

7- میکرودرم ابریژن

میکرودرم ابریژن یک روش درمانی شناخته شده دیگر به وسیله ی لایه برداری، جهت درمان هایپرپیگمانتاسیون می باشد که با استفاده از ذرات کوچک، پوست مرده را از بین می برد. روش میکرودرم ابریژن به عنوان یک روش غیر شیمیایی و غیر سایشی در از بین بردن لک سیاه صورت مورد استفاده قرار می گیرد؛ به عبارتی بافت پوست را از بین نبرده و نیازی به دوره بهبودی قابل ملاحظه ای ندارد.

8- میکرونیدلینگ

این روش برای افراد با روحیه لطیف مناسب نمی باشد! این کار توسط پزشک انجام می شود. یک استوانه دارای صد ها سوزن کوچک جهت تحریک تولید کلاژن پوست و بازسازی خاصیت ارتجاعی آن، زخم هایی کوچک و فراوان بر روی پوست به وجود می آورد. در حالی که مدل های خانگی بسیاری از این دستگاه وجود دارند. اما توصیه می شود میزان نفوذ سوزن ها به درون پوست تحت نظارت پزشک باشد. تصور کنید که اگر سوزن ها به جای 0.5 میلی متر 2.5 میلی متر به درون پوست نفوذ کنند چه اتفاقی می افتد.

 

پوست پدیا

مرجع پوست و مو و زیبایی


Roza-afshar پوست ,صورت ,سیاه ,ملانین ,تولید ,آفتاب ,سیاه صورت ,کوژیک اسید ,میکرودرم ابریژن ,درون پوست ,پوست مرده منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

رایگان|کسب درامد شیرازجو ابزار میلاد دل تو دلم نیست پخش زنده و انلاین بازی فوتبال کنکور فردوس آهنگ شاد ارکستری تالار برای عروس و دامادترکی فارسی کردی عربی شمالی لری لکی درب ضد سرقت پارس درب