نوع روش درمان فیبریلاسیون دهلیزی مناسب برای شما بستگی به این موضوع دارد که از بروز این مشکل در بدن شما چه مدتی می گذرد، علائم و مشکلات شما تا چه حد آزاردهنده هستند و علت اصلی بروز این مشکل قلبی برای شما چیست. 

بیماری فیبریلاسیون دهلیزی چیست؟

در برخی افراد، یک اتفاق خاص و یا یک شرایط قبلی نظیر مشکل پر کاری یا کم کاری غده تیروئید می تواند زمینه ساز فیبریلاسیون دهلیز در بدن شود. درمان کردن چنین شرایط و مشکلاتی که باعث بروز مشکل قبلی شده اند نیز می تواند در حل مشکل ریتم قلبی و دهلیزی کمک شایانی کند. اگر علائم این بیماری قلبی برای شما آزاردهنده شده اند و یا در اولین مرحله از فیبریلاسیون خود قرار دارید، احتمال آن وجود دارد که پزشک معالج بخواهد ریتم قلب را ریست کند.

ریست کردن ریتم قلب شما

در شرایط عمومی و ایده آل برای درمان فیبریلاسیون دهلیزی ، ضربان و ریتم قلب به حالت نرمال ریست می شوند. برای رفع مشکل فعلی شما پزشکان شاید بتوانند قلب را ریست کرده و به ریتم همیشگی خود (ریتم سینوسی) برگردانند و برای این کار از روش درمانی خاصی با نام کاردیوورژن (cardioversion) استفاده می کنند. البته تمامی این موارد به مدت زمان ابتلای شما به مشکل فیبریلاسیون و علت اصلی بروز آن بستگی دارند.

انواع کاردیوورژن برای درمان فیبریلاسیون دهلیزی

روش درمانی کاردیوورژن معمولا در رو روش مختلف مورد استفاده قرار می گیرد:

1-   1-کاردیوورژن الکتریکی 2- کاردیوورژن به کمک مواد دارویی

حفظ کردن یک ریتم نرمال قلبی

پس از انجام کاردیوورژن الکتریکی، پزشک معالج شما ممکن است دارو های آنتی آریتمیک را به شما تجویز کند تا از بروز دوباره مشکل فیبریلاسیون دهلیزی جلوگیری به عمل آید. از جمله این دارو ها می توان به موارد زیر اشاره داشت:

1-دوفتیلید 2-فلساینید 3-پروپافنون 4-آمیودارون 5-ساتولال

با این که مواد دارویی بالا می توانند به حفظ ریتم نرمال قلبی شما کمک شایانی کنند، اما احتمال بروز عوارض جانبی مختلفی از قبیل حالت تهوع، سرگیجه و خستگی نیز وجود دارد.این دارو ها به ندرت منجر به آریتمی های بطنی می شوند. آریتمی بطنی مشکلات ریتمی مرگ باری هستند که در بطن های پایینی قلب شکل می گیرند. ممکن است نیاز به مصرف این دارو ها تا آخر عمر وجود داشته باشد. حتی با وجود مصرف این قبیل مواد دارویی باز هم احتمال شکل گیری فاز های بعدی از مشکل فیبریلاسیون دهلیزی وجود دارد.

پروسه های درمانی کاتتر و عمل جراحی

1-استفاده از تخریب کاتتری جهت جداسازی رگ های ریوی برای درمان فیبریلاسیون دهلیزی 2-تخریب کانال آتریوونتریکیولر av)) 3- تخریب کاتتری 4- روش درمانی جراحی مارپیچ (Surgical maze procedure) 5- تخریب کانال ارتباطی آرتریونتکیولر یا همان AV

جلوگیری از ایجاد ه های خونی

بسیاری از کسانی که با مشکل قلبی فیبریلاسیون دهلیزی دست و پنجه نرم می کنند و یا آن هایی که تحت یکی از درمان های موجود برای این مشکل قلبی قرار دارند در معرض خط شکل گیری ه های خونی هستند که در نهایت منجر به بروز سکته می شود. در صورتی که علاوه بر مشکل فیبریلاسیون دهلیز، مشکلات قلبی دیگری نیز حاضر باشند، ریسک بروز سکته حتی بالاتر نیز خواهد بود.

بستن دهلیز سمت چپ قلب

در شرایطی که فرد با مشکل فیبریلاسیون دهلیزی مواجه است، ممکن است پزشک معالج روش درمانی دیگری را در نظر بگیرید که به آن روش بستن دهلیز سمت چپ قلب (Left atrial appendage closure) می گویند.

در این روش درمان فیبریلاسیون دهلیزی پزشکان متخصص یک کاتتر را از طریق یکی از رگ های درون پا وارد بدن بیمار می کنند و آن را به سمت دهلیز بالایی و سمت راست قلب (right atrium) هدایت خواهند کرد. سپس پزشکان در دیوار موجود بین دو دهلیز بالایی قلب بیمار یک سوراخ ایجاد می کنند که معمولا بسیار کوچک است و از طریق همین سوراخ کاتتر را به سمت دیوار سمت چپ (left atrium) راهنمایی می کنند. یک دستگاه با نام بسته کننده دهلیز سمت چپ قلبی از طریق کاتتر وارد بدن و همین سوراخ بین دهلیزی می شود تا یک کیسه کوچک با نام اپیندج (appendage) را در دهلیز سمت چپ ببندد.


دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص اکوکاردیوگرافی


Roza-afshar فیبریلاسیون ,مشکل ,دهلیزی ,قلبی ,ریتم ,بروز ,فیبریلاسیون دهلیزی ,درمان فیبریلاسیون ,مشکل فیبریلاسیون ,مواد دارویی ,برای درمان ,درمان فیبریلاس منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

فروشگاه آنلاین Colby7fbggggf homepage akhbar tecnolozh5 +++++ شاه دی ال | دانلود رایگان فیلم | دانلود سریال طبیعت و جذابیت های ایران شاه کلید ثروت